Skluznici lyží zhotovíme nejlépe z letecké překližky (v nouzi postačí i bedničková překližka). Přední část skluznice navlhčíme vodou a mírně stočíme, poté ji upevníme na pracovní desku a podložíme vpředu podložkou o dostatečné tloušťce. Necháme vyschnout do druhého dne, nebo vysušíme horkovzdušnou pistolí nebo fénem. Stojinu zhotovíme u menších modelů z tvrdé balsy, u velkých z překližky. V místě průchodu hřídele podvozku je vhodné zalepit duralovou nebo mosaznou trubičku o vnitřním průměru dle použitého podvozku, nebo je možno zesílit stojinu přilepením překližkových příložek. Stojinu nalepíme epoxidem na skluznici. Aby lyže měly správnou polohu při přistávání je nutno je předepnout a to je možné dvěma způsoby:
1. pomocí ocelového drátu připevněného na podvozek a směřujícího dozadu, tento drát je možno připevnit pomocí speciálního očka zhotoveného z el. svorkovnice tzv. čokolády o průměru otvoru odpovídajícímu průměru drátu podvozku. Budeme potřebovat el. svorkovnici větší dle průměru drátu podvozku, el. svorkovnici menší dle použitého ocelového drátu, ocelový drát cca 200 mm. Očko vyjmeme z plastu po vyšroubováním obou šroubků a rozřízneme na dva díly, to samé uděláme s menší svorkovnicí. Na větší očko připájíme kolmo na osu otvoru menší očko, tak aby šroubky směřovaly nahoru viz foto. Po namontování lyží navlékneme na podvozkový drát očko s upevněným ocelovým drátem a předepneme jej tak, aby skluznice svírala s osou trupu úhel 5 - 8°.
2. pomocí gumy a tenkého ocelového lanka (nebo šňůrky). Do stojiny vlepíme na obou koncích epoxidem očka, která spájíme z drátu. Zadní úvazek je z ocelového lanka, přední z gumy. Gumu je vhodné doplnit ještě provázkem, který je mírně prověšený a zabrání, v případě prasknutí gumy, přetočení lyže. Délku lanka nastavíme tak, aby skluznice svírala s osou trupu úhel 5 - 8°. Při montáži na příďový podvozek je třeba dát pozor, aby guma byla mimo dosah vrtule. Lze to dosáhnout posunutím předního oka blíže ke středu lyže a použitím silnější gumy.
00
Rozměr třetí lyže je u ostruhového podvozku 25 - 30%, u příďového 35 - 40% hlavních lyží.
Lyže důkladně nalakujeme, nebo natřeme zředěným epoxidem, nebo nastříkáme syntetickým sprejem. Skluznici je možné i navoskovat.
Rozměry volíme dle následující tabulky. Uvedené rozměry jsou skutečně nejmenší použitelné a je možné je i mírně zvětšit a tím zajistit dobrý start na prašanu.
Tabulka rozměrů (udáno v mm)
Max. hmotnost modelu(g) | délka lyže
l | šířka lyže
b | vzdálenost osy podvozku od konce lyže a | výška lyže
c | tloušťka lyže
s |
300 | 130 | 25 | 60 | 10 | 0,8 |
500 | 170 | 30 | 80 | 15 | 0,8 - 1,0 |
900 | 220 | 40 | 100 | 20 | 1,0 - 1,2 |
1600 | 320 | 50 | 140 | 25 | 1,2 - 1,5 |
2500 | 380 | 65 | 160 | 30 | 1,5 - 2,0 |
3600 | 450 | 80 | 200 | 35 | 2,0 - 2,5 |
4200 | 500 | 85 | 220 | 40 | 2,5 - 3,0 |
5800 | 580 | 100 | 240 | 45 | 3,0 |
Ještě je memám postavené a tudíš nejsou vyskoušené.
Chci je dát do Oskar 900