Sledujíc trendy v současné halové akrobacii postavil jsem si koncepčně sice starší ale stále vhodný model EDGE kategorie shock-fly. Původně jsem sice doufal, že jej bude možno použít i pro přesnou akrobacii, ale po prvních letech v hale je jasné že to dost dobře nelze, resp. jsou vhodnější modely pro tuto kategorii. Je to prostě typický "šokáč" a vyzbrojen tříčlánkem LiPol adrenalinově rychlý.
Základní parametry: | |
rozpětí | 800mm |
hmotnost (bez baterií) | 135g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | střídavý Microtex 20/5/16 |
baterie | 2xLiPol (340 - 20g, 640 - 30g), 3xLiPol (360 - 30g) |
serva | 3xC141 |
přijímač | Potensky |
vysílač | Hitec Flash 5, žádné mixy, na všech kormidlech exponenciální výchylky (cca -70%) |
Stavba modelu není složitá. Předlohou mi byl model EDGE 540 od firmy Ikarus. Mnoha radami pomohl Lukáš Krevňák alias Amerlock na diskuzním fóru www.mojehobby.cz. Na rozdíl od předlohy má model trup z epp tl.8mm gramáže 20g/dm3 vyztužený uhlíkovou trubkou. Vyztužení uhlíkovou trubkou není nové. Mne ale pro takové řešení inspiroval halový akrobat Focus D. Kyjovského, který v trupu vyřízne drážku a po zalepení trubky tuto drážku překryje z obou stran trupu půlkuželovými výřezy z epp. Já se rozhodl "epp kryty" vynechat. Trubku jsem zavrtal přímo do epp. Při průměru trubky 5,5mm a tloušťce epp 8mm to není zas taková práce. Dá se vrtat ručně i upnutím trubky do vrtačky (pak je vhodné do trubky vložit vrtak aby se trubka nepromáčkla). Ze začátku vrtám ručně abych trefil správný směr, zbytek dovrtávám ve vrtačce. Protože trubka je kratší než trup vrtám z obou stran, ačkoli se to nezdá není problém druhou dírou se trefit do té první. Trubku k trupu lepím jen bodově kapkami vteřiňáku nanášeným zvenku trupu (mezi kuličkami epp je tu a tam trochu místa kudy vteřiňák k trubce zateče). Při lepení je nutno mít trup srovnaný do roviny.
Kromě trupu z epp jsou všechny ostatní díly vyříznuty z extrudovaného polystyrenu tl.3mm. Model je poměrně bohatě vyztužen uhlíkem: náběžka křídla uhl. 3x1mm, odtokovka křídla uhl. 3x0,8mm, podvozek uhl. prům 1,5mm, vzpěry křídla uhl. průměr 1,2mm.
Model je lepen převážně UHU PORem (zelená tuba). Vřele doporučuji. Použil jsem také rychlý Purex. Purexem je přilepeno křídlo i VOP k trupu - a to tak že jen zespoda. Křídlo resp. VOP jsou usazeny do výřezů v trupu a párátkem do spáry nanesu minimální množství lepidla. Poté je model usazen do "šablony" (rovná deska, vypodložení krabičkami od CD) aby bylo křídlo s VOP rovnoběžně. Po vytuhnutí lepidla je shora spoj s trupem slepen UHU PORem, opět ho párátkem natlačím do spáry - je to sice kontaktní lepidlo, ale i takový spoj drží velmi dobře.
Uhlíkové pásnice jsou ke křídlu lepeny UHU PORem.
Nejvíce času na modelu zabrala instalace RC vybavení. Servo křidélek je oblepeno "papírovou" páskou (používá se ve zdravotnictví) a UHU PORem vlepeno do trupu. Serva výškovky a směrovky jsou slepena k sobě oboustrannou lepící páskou - serva jsou do výřezu v trupu zatlačena jedno z jednoho boku, druhé a díky oboustranné lepící pásce je již není nutno dále nijak zajišťovat. Táhla jsou "těžká" z ocel. drátu prům. 0,8mm. Páky na kormidlech ze sklotextitu tl. 0,3mm.
Povrchová úprava je tvořena prakticky jen nastříkáním kabiny. Použil jsem černý akrylový autosprej.
Model jsem po dvou večerech práce zalétnul v hale. Oproti mému předchozímu modelu PUZZLE je podstatně živější. Určitě díky nižší hmotnosti a hlavně díky zcela hladkému křídlu a ocasním plochám. Přeci jen "chlupatost" epp působí jako brzda. Použitý motor společně s dvoučlánkovou baterií LiPol je naprosto dostačujcím pohonem i pro celkem "šokující" let. Při osazení tříčlánkem se z modelu stane pyloňák. Pro tříčlánkovou baterii by byl vhodnější regulátor s plynoulou regulací v nízkých otáčkách motoru protože to co regulátor pustí jako minimální otáčky je na létání až dost, mám Jeti Hacker a regulace od rozběhu motoru je špatná (částečně pomohlo nastavení expa).
Co k modelu na závěr napsat. Paráda, chcete-li shocka pak tohle je vhodný typ. Na přesnou akrobačku to ale není. Jasně, někdo i s takovým modelem dokáže kvalitně zalétat, ale já radši postavím dvouplocha - Focus D. Kyjovského je pohledný a velmi dobře létající ...
v přední části je trup rozšířen kónickými tvary z epp (vybroušeno v ruce) pro přilepení motorové přepážky |
výztuha trupu tenkostěnnou uhl. trubkou prům. 5,5mm "zavrtanou" do trupu - trubka je přilepena k epp jen bodově vteřiňákem zvenku trupu |
základem dobrých letových vlastností je souměrný model, mě bohužel trochu uhnula pravá půlka vop (pravá při pohledu zezadu - na obrázku je to docela patrné |
vzpěry křídla z uhlíkového drátu jsou pro razantní létání nezbytné; je patrné vyztužení kormidla vop uhlíkovým páskem (je to asi ale zbytečné) |