Jdi na obsah Jdi na menu
 


Palivo s R30 v kombatové MVVS 2,5?

Úvodem důležitá věta. Nejsem žádným způsobem spjat s nikým kdo se podílí na výrobě a prodeji paliva.
U svých kombatových dvaapůlek MVVS delší dobu řeším co s neustálým zakarbonováváním motorů, které je jistě způsobeno jejich využíváním na maximální výkon (s černým výfukem).
Při jednom takovém "stesku" na diskuzním fóru www.mojehobby.cz mi majitel firmy Savex, pan Vašek Sádlo, nabídl vzorek paliva ve složení 15% aditivovaného ricinového oleje (Silkolene R30), 5% nitra a 80% metylu. Za zaváděcí cenu 70Kč/l pro účely testování jsem zakoupil dva litry. Tohle palivo mělo být podle p. Sádla díky použitému oleji šetrnější k motoru (vzhledem k jeho složení by nemělo docházet k zakarbonovávání motoru). Lepší mazací schopnosti, v porovnání s obyčejným ricinovým olejem, by měly přispět ke zvýšení výkonu motoru. K vyššímu výkonu by měl jistě také přispět přidaný nitrometan. Potud teorie.
Panu Sádlovi, respektive palivu jsem dost věřil. Vytočená kombatová dvaapůlka je celkem extrémní záležitost. Při prvním startu s novým palivem (dosud jsem létal na standardní palivo 80/20 metyl/ricin) bylo potřeba jen nepatrně upravit bohatost směsi. Hned při prvních letech bylo jasné, že motor má o trochu vyšší výkon. Neměřil jsem otáčky na zemi. Ale na modelu byla vyšší rychlost poznat celkem snadno. Rychlostí jakou jsem létal se standardním palivem s modelem bez stuhy jsem s novým létal se stuhou. Zkuste si někdy na model poháněný dvaapůlkou nebo třiapůlkou zavěsit 12m dlouhou a 10mm širokou papírovou stuhu a jasně poznáte o čem je řeč.
Dva litry vystačily na dvě soutěže a několik tréninkových letů. Abych poznal jaký vliv má toto palivo na vnitřek motoru tak jsem motor před jeho použitím důkladně vyčistil (odstranění karbonu z třecích ploch pístu a vložky válce). Zázraky se bohužel nedějí. Po vylétání asi 1,5l paliva jsem motor rozebral. Po odšroubování horního víka válce motoru na mne koukalo zčernalé dno pístu. Na vložce válce byl také velmi výrazný černý kroužek. Jediný rozdíl oproti stavu motoru provozovaným na standardní palivo byl v tom, že karbon byl na dno pístu "napálen" jaksi rovnoměrněji. U standardního paliva tvořil karbon drobné šupinky. Je ale otázka, jestli by to nebylo stejné po delším používání paliva. Na standardní jsem létal skoro rok, na toto nové měsíc (15-20 letů).

motory z počítačových CD-rom mechanik

Při úpravách motorků z počítačových CD-rom mechanik pro pohon malých RC modelů letadel jsem provedl orientační měření pro získání přehledu o vlastnostech jednotlivých motorů a tím o jejich vhodnosti pro pohon různých typů modelů (koncepce, velikost). Naměřené hodnoty berte orientačně. Co se týče tahu tak budou zcela jistě mírně zkresleny díky použité metodě měření (upravená váha na listovní zásilky), ale tah v reálu bude spíše větší o cca 5g. Nicméně pro základní představu následující tabulky jistě vyhoví. Vzhledem k tomu, že případná další měření s dalšími motory budu provádět stejně budou, alespoň pro mne, měření velmi užitečná.
Pro ty kteří by si chtěli vlastnosti svých motorů (pohonů) ověřit také teoreticky uvádím odkaz na stránku s javaskriptem, který vám podle zadaných údajů dopočítá další zajímavé (předpokládané) vlastnosti - http://www.standschub.de/.

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
LiIon 2x1250mAh
3,4
6,1
4,4
A
110
120
115
g
NiCd 7x350mAh
5,1
6,1
8
A
150
175
160
g
NiMh 8x720mAh
5,4
6,5
6,9
A
160
165
140
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
LiIon 2x1250mAh
2,3
2,8
4,1
A
105
110
120
g
NiCd 7x350mAh
3,2
4,2
6,7
A
145
160
140
g
NiMh 8x720mAh
3,7
4,7
6,7
A
145
155
145
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
NiCd 7x350mAh
4,2
4,8
7,1
A
170
190
195
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
NiCd 7x350mAh
2,5
neměřeno
5,7
A
125
neměřeno
200
g
NiMh 8x720mAh
neměřeno
neměřeno
6,5
A
neměřeno
neměřeno
225
g

Poznámka: hodnoty v záhlaví tabulek udávají průměr plechů statoru a jejich celkovou šířku, počet závitů a průměr drátu použitého pro převinutí, v béžových polích je uvedena spotřeba (A), ve žlutých tah (g). Měření jsou prováděna vždy s čerstvě nabitými bateriemi.

Obrazek

vrtule je třeba na hřídel motoru nějak upevnit, pro pružné upevnění mám vyrobéné duralové unašeče ke kterým se vrtule upevňuje gumičkou; v případě nárazu na překážku má vrtule možnost "uhnout" - vychýlit se; zajištění unašeče na hřídeli a gumičky je přes červíky M3 s vnitřním imbusem

Obrazek

na tomto primitivním zařízení měřím tah motorů za současného měření odběru

Obrazek

testovací vrtule GWS - zleva 6/3, 7/3.5, 8/4.3

Obrazek

pro výkonější motory (např. motor č.4) se osvědčila vrutle GWS 8/4 - rovná; oproti stejné vrtuli ale v provedení "lopata" se zvýšily otáčky a trochu poklesl proud

Obrazek

můj první upravený motor, dnes už má své nejlepší za sebou, ale byl první :-) (v tabulce ozn. č.1)

Obrazek

další dva motory, konstrukčně stejné - ideální pro experimenty s vinutím, vlevo rozložený motor bez hřídele (v tabulce ozn. č.2), vpravo zkompletovaný motor - naražen na trubku z propisky (v tabulce ozn. č.3)

Obrazek

detail rozloženého motoru (v tabulce ozn. č.2), motor měl původně mohutný setrvačník který jsem odsoustružil, bohužel ve snaze ubrat co nejvíce materiálu jsem ho ubral až moc a díl se rozpadl, na obrázku je mosazný díl na rotoru vysoustružen nový, k plechové části s magnetem je přilepen lepoxem metal, mosazný unašeč je ručně vybroušen do tvaru matice M3 aby se na něj dala osadit vrtule GWS

Obrazek

motor připravený k navinutí, při demontáži z nosného plechu se střed statoru (vpravo nahoře) rozpadl takže má nosnou část vysoustruženou novou z mosazi, tato část je vyrobena tak aby se dal motor upevnit do uhlíkové trubky prům. 10/1, kroužek který je vidět ve středu statoru je magnet

Obrazek

Obrazek

nádherný kousek vymontovaný z mechaniky Pioneer z roku kolem 1999 - dvě ložiska, hřídel 4mm, šířka plechů 8mm - v tabulce motor č.4

Obrazek

upravený motor v modelu Papundekl 2, smotaný měděný drát je smyčka která drží stator (plechy) na hliníkovém těle (nechtělo se mi plechy lepit) - v tabulce motor č.4

Na tento typ pohonu jsem postavil také malého slowflyera Buttercup CD