Jdi na obsah Jdi na menu
 


Konektor pro slow-fly

V modelech kategorie slow-fly neprotékají vodiči mezi baterií a motorem příliš veliké proudy. Přibližně do 3A. Proto není potřeba používat silné vodiče a mohutné konektory. Výroba konektoru, který bude dále popsán, je jednoduchá, levná a ne moc pracná. Konektor je vyroben tak, aby se omezila možnost přepólování při zapojování.
Podobné konektory vyrábí a prodává např. i Potenský, jsou ale vyráběny z tzv. precizních pinových lišt, které mají tu nevýhodu, že se kolíky snadno ulamují.
Základem jsou obyčejné (zlacené) pinové lišty samec (kolíky) a samice (dutinky). Dutinky jsou dlouhé cca 9mm, nedoporučuji použít kratší protože pak v nich není protikus dostatečně fixován. Z dutinek a kolíků odřízneme pár a otřepy zabrousíme. Vyrobíme "pojistku" proti přepólování. Jak "pojistka" funguje je nejlépe zřejmé z obrázků (oranžový obdélníček) - na obou částech konektoru je vždy na jedné straně výstupek. Konektor je spojen jak je uvedeno na obrázku vpravo. Z lišty kolíků odlomíme další pár, vysuneme pozlacené kolíky a plastový zbytek obrousíme na výšku cca 1mm. Obroušený zbytek rozlomíme na dvě části, jednu použijeme, druhou vyhodíme (nebo použijeme na další konektor). Hotovou "pojistku" přilepíme k části konektoru s kolíky.
Tím je konektor dokončen. Opatrně (s minimálním ohřevem) přiletujeme vodiče. Vodiče zajistíme na konektoru přetažením teplem smrštitelnou bužírkou. Já měl k dispozici bužírku o průměru cca 5mm, která nešla na části konektoru nasunout. Krátké namočení bužírky do ředidla pomohlo - mírně se zvětšil průměr a bužírka změkla. Nakonec jsem bužírku "smrsknul" ohřátím fénem.

Obrazek

obě části konektoru

Obrazek

sestavený konektor

Obrazek

obě části konektoru "živě"

    Vypínač příjímače v kombatovém samokřídle
    Pro zapnutí palubního systému v kombatovém samokřídle (Tomahawk II) používám konektory MODELA (4-kolík). Zapojení je zřejmé z obrázku.  

    Obrazek

    Překližka pod šrouby křídla
    Po havárii s akrobatickým modelem Fénix (odtržené křídlo, uražená část bočnice a naprasklé ocasní plochy po "hvězdě") jsem zjistil zajímavou věc. Polyamidové šrouby, kterými bylo křídlo přišroubováno k trupu, zůstaly neporušeny (2xM5 v odtokovce, v náběžce je bukový kolík). Namísto toho byl z jedné bočnice utržen bukový špalík do kterého byl šroub zašroubován a na druhé bočnici hlava šroubu prošla "masem" křídla - tedy balzovou výplní pod hlavou šroubu. Vytržením části balzové výplně došlo ke značné deformaci okolí. Vylomení části bočnice pod křídlem způsobilo servo křidélek, které vyčnívá ze spodní části křídla. Škoda by podle mě byla daleko menší kdyby:

    1. pod šrouby křídla byla překližková podložka která by zabránila "vyrvání" materiálu hlavou šroubu (po opravě už tam je)
    2. šrouby byly menší aby se přestřihly, asi by stačily M4
    3. servo křidélek nevyčnívalo z obrysu profilu křídla, to je námět pro příště, teď už se uchycení serva a náhon křidélek bude těžko předělávat.

        Zalepování závěsů kormidel
        Pro zalepení plastových pantů do výřezů v balse se výtečně hodí směs namíchaná z epoxidu a dětského zásypu (cca 1 vrchovatá kávová lžička na 10 g pryskyřice). Vzniklá hmota se nahřeje např. nad žárovkou, po chvíli chladnutí téměř neteče a dobře se zpracovává. Hmotu natlačíme do otvorů pro závěsy, zatlačíme závěsy a je hotovo. Aby se lepidlo nedostalo kolem, můžeme okolí otvorů zakrýt např. samolepící páskou. Přebytečné lepidlo setřeme, odstraníme pásku a teprve potom zatlačíme závěsy. Díky tuhosti lepidlo neteče a "spoj" je čistý.